Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2025-01-27 |
Savaitgalį Baltijos jūroje pažeistu Latvijos valstybinio radijo ir televizijos centro (LVRTC) povandeniniu optiniu kabeliu naudojasi ir „Bitės“ grupės įmonės. „Bitė Lietuva“ generalinis direktorius Gintas Butėnas socialiniame tinkle „LinkedIn“ praneša, kad pažeidimo metu paveiktas vienas 100Gbit/s „Bitės“ grupės naudojamas sujungimas Ryga – Stokholmas, tačiau, pasak G. Butėno, telekomunikacijų bendrovės paslaugos ir Lietuvoje, ir Latvijoje veikia be sutrikimų.
„Pažeidimo metu paveiktas vienas 100Gbit/s BITĖS Grupės naudojamas sujungimas Ryga – Stokholmas. Kabeliu naudojamės per savo partnerį Latvijoje. BITĖ Grupės įmonės, taip pat ir BITĖ Lietuva, naudojasi 2 alternatyviais ryšių sujungimo maršrutais su Švedija – Vilnius – Stokholmas, taip pat Ryga – Stokholmas. Mūsų klientai Lietuvoje ir Latvijoje savo kasdien naudojamose BITĖS paslaugose nepajus jokio poveikio – visos mūsų paslaugos veikia kaip visada. Laukiame informacijos apie pažeisto kabelio sutvarkymą“, – socialiniame tinkle teigia G. Butėnas.
Pasak „Bitė Lietuva“ generalinio direktoriaus, tikimasi, kad artimiausiu metu bus sustiprinta kritinės ryšio infrastruktūros apsauga Baltijos jūros baseine ir tai padės panašių incidentų ateityje išvengti.
„Ryšys yra kritinės infrastruktūros dalis, ryšiu mūsų klientai naudojasi 24/7, tad šios infrastruktūros apsauga turi būti esminiu institucijų prioritetu. Būtent iš institucijų tikimės daugiau proaktyvumo“, – rašoma G. Butėno įraše socialiniame tinkle „LinkedIn“.
Švedijos pakrančių apsaugos tarnyba po optinio kabelio, jungiančio Švediją su Latvija, pažeidimo Baltijos jūroje persekiojo ir sulaikė vieną Bulgarijos laivą, pirmadienį pranešė jo savininkas.
„Švedijos pakrančių apsaugos tarnyba persekiojo šį laivą davusi nurodymus, kad laivas įplauktų į jų teritorinius vandenis, o dabar jis yra išmetęs inkarą, kur vyksta tyrimas“, – agentūrai AFP sakė bendrovės „Navigation Maritime Bulgare“, kuri yra laivo „Vezhen“ savininkė, generalinis direktorius Aleksandras Kalčevas.
Jis neigė vaidmenį sabotažo veiksmuose.
„Esu įsitikinęs, kad negalime sakyti (…) jog tai buvo piktavališkas veiksmas“, – pridūrė A. Kalčevas.
Bendrovės vadovas nurodė, kad, remiantis duomenimis, kuriuos jam pateikė įgula, šis su Maltos vėliava plaukiojantis laivas, gabenęs trąšas iš Ust Lugos Rusijoje ir keliavęs į Pietų Ameriką, šeštadienį plaukė „itin prastomis oro sąlygomis“.
Sekmadienį atlikto patikrinimo metu buvo nustatyta, kad „vienas laivo inkaras buvo pažeistas ir nukrito į jūrą, o tai reiškia, jog galėjo būti, kad jis vilkosi jūros dugnu“, nurodė jis ir pridūrė, kad inkaras buvo iškeltas.
Švedija sekmadienį pranešė, kad sulaikė laivą, kuris, kaip įtariama, Baltijos jūroje pažeidė optinį kabelį, jungiantį šią šalį su Latvija. Švedijos prokurorai pradėjo tyrimą dėl „sabotažo sunkinančiomis aplinkybėmis“, sakoma šios Skandinavijos valstybės prokuratūros pranešime. „Buvo sulaikytas laivas, įtariamas įvykdęs sabotažą“, – priduriama pranešime.
Naujausias incidentas įvyko tuo metu, kai Baltijos jūrą supančios valstybės stengiasi sustiprinti savo gynybą po įtariamo povandeninių kabelių sabotažo pastaraisiais mėnesiais. Kai kurie stebėtojai kaltę priskiria Rusijai.
Po dar vieno incidento Baltijos jūroje, kai buvo pažeistas dar povandeninis kabelis, užsienio reikalų ministras Kęstutis Budrys tikina – Europos Sąjunga turi reaguoti į tokias situacijas ir imtis atitinkamų veiksmų. Pasak politiko, svarbu užtikrinti, jog sąmoningai ar netyčia tokius veiksmus vykdantys sulauktų atitinkamos atsakomybės.
„Pažeidei infrastruktūrą – galbūt ir netyčia, bet mes ateisime pas tave ir išsiaiškinsime, kas ten buvo. Ir jeigu tu tai padarei tyčia, bus visos atsako priemonės. Europos Sąjunga čia turi rodyti raumenį“, – pirmadienį Briuselyje vykstant Europos Sąjungos Užsienio reikalų tarybai žurnalistams sakė K. Budrys.
Tiesa, pabrėžė jis, reaguojant į incidentus svarbus ir atribucijos klausimas – šiuo atveju šalies diplomatijos vadovas paragino palaukti tyrimo išvadų.
„Šios dienos vakare turėtų būti atsakymas, ar visus laivus, kurie galimai vakar buvo tame rajone, kur įvyko pažeidimas, mes turime sulaikę ir ar vykdome tyrimą jų visų atžvilgiu. Ir tada jau nuo čia galėsime statyti į priekį“, – dėstė jis.
Visgi, kylančios rizikos ir strategiškai svarbios infrastruktūros pažeidžiamumas, pabrėžė ministras, reikalauja šalis imtis papildomų veiksmų.
„Tai, kad infrastruktūra yra pažeidžiama, kad mes patiriame nuostolių, kad mes turime ieškoti kitokių būdų, kaip perduoti duomenis, esame didesnėje rizikoje dėl elektros tiekimo – mus verčia imtis papildomų priemonių. Tai kaip minimum didinti patruliavimą ir stebėti, kas yra jūroje, ir aštrinti priemones, kaip mes tuos laivus galų gale sustabdome“, – akcentavo K. Budrys.
ELTA primena, kad sekmadienio ryte Baltijos jūroje buvo pažeistas Latvijos valstybinio radijo ir televizijos centro povandeninis optinis kabelis. Tą pačią dieną Švedija pranešė sulaikiusi laivą, kuris, įtariama, įtariama, ir pažeidė optinį kabelį, jungiantį šią šalį su Latvija. Panašus incidentas fiksuotas pernai per Kalėdas, kai nustojo veikti Baltijos jūroje esantys povandeniniai elektros ir telekomunikacijų kabeliai, jungiantys Suomiją ir Estiją.
Preliminariais Suomijos pareigūnų duomenimis, pagrindinė elektros jungties „EstLink 2“ gedimo versija – sabotažas, kadangi gruodžio 25 dieną be elektros jungties buvo nutraukti dar 3 kabeliai jūroje.
Lapkritį Baltijos jūroje taip pat fiksuotas panašus incidentas, kai buvo nutraukti du telekomunikacijų kabeliai tarp Švedijos ir Lietuvos bei tarp Suomijos ir Vokietijos. Manoma, kad juos specialiai nutraukė Kinijos laivas „Yi Peng 3“, kuris tuo metu plaukė Baltijos jūroje netoli incidento vietos.
Kopijuoti ir platinti ELTOS turinį bei raštiško ELTOS sutikimo draudžiama
Parašykite komentarą