Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2018-10-31 |
Susisiekimo ministerija praneša, kad prasidėjo jau senokai planuota transporto sektoriaus valstybės įmonių pertvarka, jų statusą keičiant į akcines bendroves. Tam trečiadienį pritarė Vyriausybė.
„Pertvarka leis geriau apsaugoti valstybės įmonių valdymą nuo politinių interesų. Tapusios akcinėmis bendrovėmis, įmonės galės veikti nuosekliai ir stabiliai, kurti ir įgyvendinti ilgalaikes strategijas. Be to, svarbu, kad įstatymas aiškiai įtvirtina, jog šių bendrovių akcijos ir joms patikėtas turtas negalės būti privatizuojami“, – pranešime spaudai cituojamas susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Teigiama, kad įstatymų pataisos, kurioms pritarė ministrų kabinetas, sudarys teisinį pagrindą dabartinėms valstybės įmonėms – Lietuvos oro uostams, „Oro navigacijai“, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai ir Vidaus vandens kelių direkcijai – tapti akcinėmis bendrovėmis. Dar šiais metais atitinkamai pertvarkyti numatoma ir valstybės įmonę „Kelių priežiūra“, kurios statusui pakeisti nebus reikalingi įstatymų pakeitimai.
Uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitkus yra sakęs, kad labai palankiai žiūri į planus jo vadovaujamą įmonę paversti akcine bendrove.
Po pertvarkos valdybos kompetencija atitiks akcinių bendrovių įstatyme numatytas teises ir pareigas – strategijos tvirtinimas, vadovo skyrimas, motyvavimas ir atleidimas. Iki šiol valstybės įmonių vadovus skiria įmonę kuruojantis ministras. Pasikeitus įmonių statusui, jų vadovų skyrimo ir strategijos tvirtinimo klausimus perims įmonių valdybos. Valdybos nariai už savo sprendimus atsako visu savo turtu.
Tikimasi, kad pakeitus įmonių teisinę formą ir įdiegus gerosios valdysenos praktiką, pertvarkomų įmonių pelnas per ateinančius keletą metų turėtų išaugti apie 50 mln. Eur. Akcinių bendrovių pelnas galės būti skirstomas dividendų forma valstybei ir reinvestuojamas į plėtrą.
Teigiama, kad platesnės valdybos kompetencijų ribos užtikrins didesnę įmonių kontrolę ir priežiūrą. O akcinių bendrovių teisinė forma leis įmonėms laisviau organizuoti savo veiklą, taip mažinant kylančias rizikas bei užsitikrinant naujas plėtros ir augimo galimybes.
Valstybės įmones pertvarkius į akcines bendroves, jų veiklai naudojami žemės sklypai liks valstybės nuosavybe – po pertvarkos įmonės juos, kaip ir šiuo metu, valdys patikėjimo teise. Viešąją transporto infrastruktūrą galės valdyti tik valstybė, savivaldybės arba 100 proc. valstybės arba savivaldybių kontroliuojamos bendrovės. Tokią infrastruktūrą valdančių bendrovių akcijų jokia dalimi nebus galima parduoti, įkeisti ar perleisti be Seimo pritarimo.
Įstatymų pakeitimams, leidžiantiems pakeisti valstybės įmonių valdymo modelį, dar turės pritarti Seimas.
Numatoma, kad iš visų Susisiekimo ministerijos reguliavimo srities įmonių valstybės įmonės teisinę formą išlaikys tik VĮ Registrų centras. Teigiama, kad šios įmonės teisinė forma bus peržiūrėta 2019 m., atsižvelgiant į valstybės prioritetus dėl registrų politikos, Registrų centro atliekamas funkcijas ir ilgalaikę strategiją. Prieš priimant sprendimą bus įvertintos visos juridinių formų alternatyvos.
Parašykite komentarą