
Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
![]() | 2025-04-02 |
Siekiant stiprinti tautinių mažumų ugdymą lietuvių kalba bei moksleivių integraciją į visuomenę, konservatoriai siūlo priešmokyklinio ir ikimokyklinio ugdymo moksleivius mokyti tik valstybine lietuvių kalba.
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) teikiamomis Švietimo įstatymo pataisomis taip pat norima didinti lietuvių kalba dėstoma visuomeninių dalykų – istorijos, geografijos, pilietiškumo, ekonomikos, verslumo ir filosofijos – pamokų skaičių tautinių mažumų mokyklose.
Tiesa, numatoma, jog mokykloms, kuriose mokomoji kalba yra lenkų, būtų taikomos išimtys.
„Paketas kompleksinis, matyt, sprendžiantis ir įsisenėjusias problemas, kurioms karts nuo karto pritrūkdavo politinės valios. (…) Problemas reikia spręsti ne tik su mūsų tautinių mažumų moksleiviais, tačiau ir su trečiųjų šalių piliečiais, kurie atvyko į Lietuvą“, – siūlomus įstatymo pakeitimus trečiadienį komentavo konservatorių pirmininkas Laurynas Kasčiūnas.
Teikiamus siūlymus konservatoriai norėtų įgyvendinti jau nuo ateinančių mokslo metų.
Projektu siūloma numatyti, jog ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas darželiuose būtų vykdomas tik lietuvių kalba. Tačiau būtų numatyta išimtis lenkakalbėms ugdymo įstaigoms, kur lietuvių kalbai per savaitę būtų skiriama ne mažiau kaip po 5 valandas.
„Mūsų siūlymas, kad šitame lygmenyje viskas būtų dėstoma lietuvių kalba, išskyrus gimtąją kalbą. Šitas reguliavimas nebus taikomas lenkų tautinei mažumai, kadangi mūsų ryšius reguliuoja tarpvalstybinė sutartis. Tai kalbame pirmiausiai apie rusiškai veikiančias mokyklas ir darželius“, – sakė L. Kasčiūnas.
Taip pat tautinių mažumų mokyklose siūloma numatyti, kad visuomeniniai dalykai – istorija, geografija, pilietiškumas, ekonomika ir verslumas, ir filosofija – būtų dėstomi valstybine kalba.
„Tai būtų proveržis. Tai sudarytų beveik 50 proc. programos turinio“, – pažymėjo L. Kasčiūnas.
„Dažnesnis lietuvių kalbos vartojimas per įvairių dalykų pamokas sudarytų daugiau galimybių geresniems kalbiniams įgūdžiams formuotis. Kai kalba vartojama tik per lietuvių kalbos pamokas, mokiniams nepakanka progų pritaikyti išmoktas žinias praktikoje, todėl, plečiant lietuvių kalbos vartojimo apimtį ir kontekstus, mokiniams būtų sudarytos palankios sąlygos išmokti lietuvių kalbą aukštesniu lygiu“, – argumentuojama aiškinamajame rašte.
Įstatymo projekte taip pat siūloma keisti ir tvarką, susijusią su į Lietuvą imigravusiais trečiųjų šalių piliečiais – norima sudaryti sąlygas užsienio piliečių vaikams mokytis valstybinės kalbos ir, ją išmokus, tęsti ugdymą įstaigoje lietuvių ugdomąja kalba.
„Taip jau susiklostė, kad didelė dalis ukrainiečių ir baltarusių vaikų nuėjo ne į ugdymą valstybine kalba užtikrinančias mokyklas, bet į rusiškas mokyklas. Natūralu, tai yra iššūkis, tai yra problema, jeigu mes norime stiprinti lietuvių kalbos žinojimą ir integraciją į visuomenę. Mes labai aiškiai siūlome įtvirtinti, kad užsieniečiai, imigrantai savo vaikus po parengiamosios intensyvios klasės, kur jie būtų intensyviai ugdomi vienerius metus valstybinės kalbos, eitų į valstybinės kalbos ugdymą užtikrinančias mokyklas“, – teigė konservatorių pirmininkas.
„Kartu toks reikalavimas turėtų mažinti asmenų, nesiejančių savo ateities su Lietuva ilguoju laikotarpiu, naudojimąsi Lietuvos Respublikos resursais. Siūlomas teisinis reguliavimas turėtų mažinti visuomenės stratifikaciją ir uždarų socialinių grupių formavimąsi“, – rašome projekto aiškinamajame rašte.
Taip pat projektu siūloma sudaryti galimybę steigti klases lietuvių ugdomąja kalba tautinių mažumų mokyklose.
„Daugėja tėvų, kurie norėtų leisti savo vaikus į lietuviškas mokyklas arba lietuviškas klases, nors ten trūksta infrastruktūros. (…) Akivaizdu, kad yra nemažai regionų, kur reikia net ir dėstomąja lenkų kalba esamoje mokykloje steigti lietuviškas klases, jeigu yra tėvų pageidavimas“, – kalbėjo konservatorių pirmininkas.
Reaguodamas į išsakytus konservatorių siūlymus tautinių mažumų ugdymo įstaigose skirti daugiau dėmesio lietuvių kalbai, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Jonas Petkevičius teigia, kad tokios idėjos turėtų būti aptartos su šių mokyklų bendruomenėmis.
„Sprendimai ir siūlymai dėl tautinių mažumų ugdymo ateities turėtų būti aptarti ir su šių mokyklų bendruomenėmis. Švietimo įstatymas garantuoja ugdymą tautinės mažumos kalba, jei to pageidauja tėvai. Taip pat įstatymas numato, kad lietuvių kalbai mokyti tautinių mažumų mokyklose turi būti skiriama ne mažiau laiko kaip gimtosios kalbos mokymui, – Eltai siųstame atsakyme komentavo J. Petkevičius. – Suprantama būtinybė kiekvienam Lietuvos piliečiui ir gyventojui puikiai mokėti lietuvių kalbą. 2025–2026 ir 2026–2027 mokslo metų bendrųjų ugdymo planų projekte suformuluota nauja nuostata didinti lietuvių kalbos ir literatūros pamokų skaičių pradinėse klasėse mokyklose tautinių mažumų kalbomis – šis projektas turėtų būti patvirtintas jau kitą savaitę“.
ELTA primena, kad apie tai, jog tautinių mažumų mokyklose reikėtų didinti pamokų lietuvių kalba skaičių, buvo pradėta kalbėti praėjusių metų vasarį, po daugiau nei mėnesį trukusių diskusijų apie rusų tautinės mažumos ugdymo įstaigų švietimo kokybės gerinimą.
Po diskusijų su švietimo bendruomenės atstovais lapkritį buvo parengti Švietimo įstatymo pakeitimai, susiję su lietuvių kalbos ugdymui skirtų valandų skaičiaus didinimu tautinių mažumų mokyklose.
Tuo metu buvo siūloma, kad nuo 2025 m. rugsėjo ugdymui lietuvių kalba būtų skiriama 1 valanda per savaitę daugiau – 6 valandos, nuo 2026 m. šį skaičių planuojama padidinti iki 7 valandų, o 2028 m. – iki 8 valandų per savaitę.
2024 m. valstybinių brandos egzaminų (VBE) rezultatai atskleidė, kad daugiau nei penktadalis tautinių mažumų mokyklų mokinių neišlaikė lietuvių kalbos ir literatūros VBE, o kitų dalykų rezultatai buvo žemesni nei besimokančiųjų lietuvių kalba.
Kopijuoti ir platinti ELTOS turinį bei raštiško ELTOS sutikimo draudžiama
Надо вообще закрыть это идиотское явление под назв. „рузкоязычные школы”. Это конвейер по производству маргиналов, это место портит людям жизни и судьбы. Конечно виноваты и родители что отдают туда своих детей, и учителя что соглашаются на это.
Простой пример. Я выпустился из подобной школы в 2016 году. У нас было всего две группы по литовскому языку: в одной учительница была злая как собака (у нее была кличка „гитрел”), а в другой – наплевательная до попустительства (и мы, глупые дети, ее конечно за это любили). Но самое главное – они обе чувствовали себя островами адекватности среди полчищ дикарей. Я не буду спорить с такой позицией, мы (узкие) сами ее заслужили, но привело это к тому что учёба велась через боль. На рузском я вообще никогда не учился говорить, у меня всегда были одни десятки, а на литовском я научится говорить ТАК И НЕ СМОГ. Как собака – все понимаю, а ответить не могу.
У этой проблемы нет решения, нет компромисса. Дорогие, любимые литовцы, если у вас есть политическая воля – прекратите страдания, прекратите мучения, – сделайте эвтаназию смертельно больному…