Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2022-10-06 |
Ketvirtadienį Klaipėdoje pristatytas analogų neturintis elektra varomas katamaranas-autobusas. Šį ambicingą projektą įgyvendino uostamiesčio startuolis „Popa Boat“.
Keleiviams gabenti skirtas katamarano prototipas, talpinantis 12 asmenų, jau sėkmingai išbandytas Dangės upėje. Laivo ilgis – 10,6 m, greitis – 11-13 km/val. Elektrinio laivo pakrovimo laikas – 6 valandos, pilnai įkrautas jis gali plaukti 6-7 valandas ir įveikti apie 80 km.
„Skandinavijos ir kitose Europos šalyse viešasis vandens transportas yra sėkmingai išplėtotas ir nestokoja populiarumo. Lietuvoje tai dar visiškai neišnaudota niša, per didžiuosius miestus tekančios upės dar menkai įgalintos. Siekis tai pakeisti ir tapo varomąja šio projekto jėga“, – kalbėjo startuolio „Popa Boat“ įkūrėjas ir vadovas Tomas Vėlius.
Laivas buvo statomas Klaipėdos mokslo ir technologijų parko verslo inkubatoriuje. Prie inovatyvaus projekto dirbo elektronikos, mechanikos, laivų projektavimo inžinierių ir programuotojų komanda. Nuo idėjos ir brėžinių iki pagaminto produkto procesas truko 8 mėnesius, tačiau pasak katamarano kūrėjų, antrą tokį galima pagaminti dvigubai greičiau. Nors ir kyla sunkumų gauti įvairias detales bei elektronikos komponentus, T. Vėlius neatmeta galimybės ateityje tokius vandens autobusus gaminti masiškai.
„Dabar mes jį pasistatę prie nuomos punkto, kad galėtume pradėti nuomą keleivių plukdymui. O ateityje pažiūrėsim, jei sulauksim teisingų pasiūlymų, gal išnuomosim kažkam, kas juos paleistų kursuoti kaip autobusus“, – apie laivo panaudojimą pasakojo Tomas.
Jo teigimu, prireikus galima būtų pastatyti vandens autobusą su daugiau vietų.
Pasak „Popa Boat“ vadovo, tokie autobusai galėtų plaukioti tiek didžiosiose šalies upėse, tiek ir ežeruose ar kituose vandens telkiniuose. Tiesa, platesniam tokių transporto priemonių panaudojimui reikėtų plėsti pasikrovimo stotelių krantinėse infrastruktūrą.
Vandens autobuso kūrimo procesas jau turėjo tam tikrą atspirties tašką – 2018 m. savo veiklą elektrinio vandens transporto vystymo srityje pradėjęs inovatorius T. Vėlius yra sukūręs panašų, tačiau keliskart mažesnį laivą, skirtą pramoginiams pasiplaukiojimams. Pastaraisiais metais klaipėdietis šį sprendimą ne tik išbandė įvairiomis sąlygomis, bet ir aktyviai tobulino. Šį šiltąjį sezoną Danės upėje tokių pramoginių laivų buvo galima išvysti keturis, katamaranai nestokojo populiarumo tarp klaipėdiečių ir miesto svečių.
Kaip ir pirmtakai mažieji „Popa Boat“, naujasis vandens autobusas išlaikė panašius dizaino elementus ir itin paprasto bei automatizuoto valdymo vairalazde principą. Laivas funkcionalus ir patogus visiems – erdvaus vandens autobuso salone taip pat numatyta vieta žmogui su negalia.
„Projektuojant katamaraną, siekta suteikti jam pilnavertiškai funkcionuojantį „kūną“, t. y. galimybę judėti visomis kryptimis – sukinėtis, plaukti šonu, į priekį, atgal. „Kūnas“ jau yra, o toliau palaipsniui planuojame diegti vis išmanesnį „protą“, t. y. programuoti ir instaliuoti įvairias funkcijas paties objekto ir aplinkos atpažinimui. Tikimės, kad ateityje šis katamaranas vandenyje galės judėti visiškai autonomiškai“, – aiškino T. Vėlius.
Klaipėdos mokslo ir technologijų parko (KMTP) plėtros vadovo Andriaus Sutniko teigimu, elektrinio vandens autobuso sukūrimas ženklina naują svarbų etapą ne tik šio startuolio sėkmės istorijoje, bet ir padeda stiprinti Klaipėdos kaip inovatyvių transporto sprendimų kūrimo pozicijas.
„Tikime šio produkto sėkme, nes jis sprendžia kelias aktualias problemas, – akcentuoja A. Sutnikas. – Upė mieste dažniausiai tampa ne jungiančiu, o savotiškai jį padalinančiu veiksniu ir barjeru kelių transportui – norint įveikti tam tikras atkarpas, tai įmanoma padaryti tik važiuojant per tiltus, vairuotojams dėl to tenka daryti lanką, o tai pareikalauja papildomų laiko ir kuro sąnaudų. Tinkamai suplanavus maršrutus, viešasis vandens transportas gali užtikrinti sklandų keleivių judėjimą. Antra, elektrinis vandens autobusas ne tik eliminuoja tam tikrą kiekį kelių transporto nuo gatvių, bet ir visiškai nesukuria emisijų, o tai itin svarbu miestams, kurie neretai kenčia nuo taršos“.
Anot KMTP plėtros vadovo, ne mažiau svarbus ir dar vienas aspektas – inovatyvus vandens transportas tarsi sugrąžina žmones atgal prie upių ir padeda pamatyti savo miestą naujai.
Klaipėdoje sukurtą sprendimą jau greitai planuojama pristatyti ir kituose Lietuvos miestuose. Taip pat bus ieškoma naujų rinkų užsienyje.
Kokios dar 4 reikia pagaminti tokiu kad daugiau reisu darytu
Bet rašinio autorius savo vardą be klaidų parašyti galėjo 🙂
Ne autorius jį rašė, bet ačiū, kad pastebėjote.
Kasparas – kur čia klaida?
Buvo praleista varde a raidė. Pastabus skaitytojas tai pamatė.
Viskas atrodo neblogai, įdomus projektas, tiktai nuotraukoje nematyti (o gal ir nėra sumontuota) kokių nors rankenų palubėje ar prie atlošų įsikibimui. Juk subangavus ar šiaip, sunkesniam keleiviui įlipus, tas laivelis makaluosis į visas puses ir žmogelis eidamas į vietą gali pargriūti, ką nors susitrenkti, o tai pridarytų problemų vežėjams.
O Tamsta ar esate bandęs įlipti į kiek didesnį laivelį, nei pripučiama valtis vienam žvejui? Ar bent įsivaizduojate, kokios realiai bangos Dangėje?
Nu, pagaliau kažkas šiuolaikiško!!!Sveikinu. Pirrmoji nusipirksiu bilietą ir plauksiu iš Tauralaukio bet kur, kur tik plauks… irman visai nesvarbu kiek tai truks-kuo ilgiau, tuo geriau. Nuvažiuoti su auto – galiu kiekvieną dieną, bet kuriuo paros metu, o tokiu šiuolaikišku laivu vykti yra garbė. Garbė žmogui, sukūrusiam tokį gražų daiktą.
Matyti, kad tai puikus laivas. Tačiau… Klaipėdoje „vandens autobusu” plaukti nuo, sakykim, Žolynų gatvės ar Botanikos sodo iki Jono kalnelio? Vargu ar realu. Tų „vandens autobusų” tikrai nebus tarsi musių. Problema – grafikai, o tuo pačiu ir prieinamumas. Atstumas nuo Tauralaukio tilto iki Jono kalnelio upės vaga yra maždaug 6,5 km. Suprantama, dar turi būti ir sustojimų. Kiek realiai užtruks? Miesto autobusu atstumas nuo Tauralaukio tilto iki atgimimo stotelės įveikiamas, jei ne piko kamščiai (+ 10 min) maždaug per 12 – 15 min. Taigi, vargu ar tas „vandens autobusas” gali integruotis į miesto visuomeninio transporto struktūrą ir duoti apčiuopiamos naudos. Bilietas, panašu, taip pat turės kainuoti gerokai ne tiek, kiek kelionei autobusu. Taigi, laivas, matyti, geras, konstruktoriai ir gamintojai padirbėjo šauniai. Tai potencialiai galėtų tapti vasaros sezono metu šiokia tokia atrakcija Klaipėdos svečiams. O gal ir paklausia preke kitų miestų, esančių prie vandens, pramogų vystytojams. O šiaip – puiku ir sėkmės projekto autoriams!
Puikus sumanymas. Laivo statytojas kalba realiai, nesvaigsta ir neskiedžia. O miestui laivų, laivelių, nesvarbu, kad ir upės, labai trūksta. Sėkmės!