Eugenijus Gentvilas: „Rodyk, kaip balsavai. Ar to norime?” (1)

Politikų tribūna
Avatar photoAtvira Klaipėda
2018-03-22

Andrius Tapinas stebisi, kad kovo 20 d. Seimo posėdyje 18.30 val. dalyvavo tik 70 Seimo narių. O aš pasakyčiau „net 70 Seimo narių“. Mat Seimo seniūnų sueiga pasiūlė, o visas Seimas patvirtino kovo 20 d. darbotvarkę, kurioje buvo numatyta vakarinio posėdžio pabaiga – 17.55 val.

Taigi, nuo 18 val. Seimo nariai visai teisėtai galėjo planuoti savo vakaro laiką – susitikimus, priėmimus, buvimą su šeima ar laisvalaikį. Įprotis gėdinti Seimo narius suprantamas. Bet man atrodo, kad toks darbo planavimas yra geras pretekstas patiems Seimo vadovams vėl lipti į mitingų sceną ir garsiai šaukti apie save – GĖDA!

O dabar apie esmę – kolegos J. Džiugelio siūlymą apkaltų metu Seime rengti ne slaptą, bet atvirą balsavimą. Be abejo, kolega reagavo į kovo 15 d. mitinge „Mes kaltiname“ suformuluotus reikalavimus atsisakyti slapto balsavimo. Tokia jo valia. O aš šiame mitinge viešai pasakiau, kad nepritariu tokiam siūlymui. Tokia mano valia.

„Valstiečiai“ kovo 13 d. fotografavo slapto balsavimo dėl apkaltos M. Basčiui biuletenius. Dar daugiau – valstiečiai dėl tokio įstatymo pažeidimo tarėsi ar netgi susitarė savo frakcijos posėdyje.

Ištrauka iš kovo 13 d. Info TV laidos „Info komentarai su Indre Makaraityte“.

I. Makaraitytė: „Jūs balsuodami fotografavote – toks buvo frakcijos susitarimas, ar ne? Kad būtumėt tikri, kad valstiečiai balsavo ir už apkaltą?“

V. Bakas: „Pasakysiu taip… Man… Aš nenorėčiau komentuoti to susitarimo…“

Liberalų frakcija perdavė šią ir kitą informaciją Generalinei prokuratūrai, prašydama įvertinti, ar tokiu būdu nebuvo pažeisti įstatymai ir Konstitucija. Generalinė prokuratūra kovo 20 d. mūsų prašymą perdavė STT, pavesdama atlikti tyrimą.

Taigi, panašu, kad „valstiečiai“ pažeidė slapto balsavimo principą, o po to, menkindami savo nuodėmes, pareiškė, kad apskritai slaptas balsavimas yra blogis.

Primenu, kad slaptas balsavimas yra įstatymo nuostata, tad pirmiau aiškinkimės, ar  yra įstatymo pažeidimas ir kas dėl to kaltas. Tačiau dabar sakoma, kad tokia įstatymo nuostata yra blogis, tad tokio „blogo“ įstatymo sulaužymas nėra blogis.

Su tokiu teisės supratimu toli galime nužygiuoti…

„Valstiečių“ partijos ir frakcijos vadovybė parodė, kad nori kontroliuoti savo frakcijos Seimo narių valią net slapto balsavimo metu. Tai patikėkite – atviras balsavimas jiems leis totaliai kontroliuoti savo frakcijos narius. Supraskime, kad dauguma šios frakcijos narių būtų visiškai kitaip balsavę dėl Pagalbinio apvaisinimo, Alkoholio kontrolės įstatymų, Aukštojo mokslo ar urėdijų reformos, jei tie balsavimai būtų buvę slapti. Tik atviras balsavimas leido R. Karbauskiui bei S. Skverneliui suvaldyti savo frakcijos narius.

Tad pripažinkime, kad būtent slaptas balsavimas yra demokratijos išradimas, užtikrinantis laisvą savo valios išreiškimą. Juk ne be reikalo merus, savivaldybių Tarybas, Seimo narius ar Prezidentą irgi renkame tik slaptu balsavimu, kurį tais atvejais laikome didžiule vertybe. O štai Seimo slaptus balsavimus jau laikome nesąmone!

Kodėl? Kad R. Karbauskis ar kitas panašus vadas ar vadukas galėtų kontroliuoti ir primetinėti partijos valią laisvą mandatą turintiems Seimo nariams? Nesupainiokime aistrų ir emocijų su demokratijos principais ir vertybėmis.

Neilga Lietuvos politinė istorija liudija, kad partijoms ir atskiriems politikams didelę įtaką darė ir, deja, tebedaro verslo struktūros. Įsivaizduokime partiją, kuri gavo paramą iš vieno ar kito koncerno ar verslininko. Atviras balsavimas tokiems legaliems ar ypač nelegaliems rėmėjams leistų reikalauti iš Seimo narių „teisingo“ balsavimo ar net šantažuoti juos. Ir tik slaptas balsavimas užtikrina laisvą ir sąžiningą parlamentaro nuomonės pareiškimą.

Esu įsitikinęs, kad slaptas balsavimas parlamente yra garantas, kad bus pareikšta tikroji nuomonė, o ne kurios nors partijos, interesų ar verslo grupės primesta nuomonė.

Aš balsavau už apkaltą M. Basčiui ir sutinku, kad Seimo sprendimas nusispjauti į Valstybės saugumo departamento ar Konstitucinio Teismo nuomonę yra gėdingas. Bet dėl tokio gėdingo sprendimo yra kaltas Seimas, o ne slapto balsavimo principas.

Gyniau ir ginsiu savo nuomonę apsaugoti Seimo narių teisę pareikšti laisvą valią slaptu balsavimu, nepaisant interesų grupių ar partijos vadų nuomonės. Ginu ir dabar, nors ir pats esu partijos vadovas. Mano reikalas – įtikinti ir sutarti, o ne priversti ir kontroliuoti.

Žymos: |

Komentarai (1):

Įrašo “Eugenijus Gentvilas: „Rodyk, kaip balsavai. Ar to norime?”” komentarų : 1

  1. Angliukai Rusena parašė:

    Kas skaitys Vincą Mykolaitį Putiną,
    Kai Vladas Putinas šneka rusiškai.
    Ar sugrįš į gimtinę Vincas Trumpa,
    Kai Donaldas Trumpa jau nekalba lietuviškai… .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Regionas

Savivaldybės privalės labiau rūpintis vietinės reikšmės keliais

Seimas priėmė Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo ir Kelių įstatymų pataisas, kuriomis nuspręsta skirti didesnį dėmesį vietinės reikšmės keliams, ...
2025-01-14
Skaityti daugiau

ELTA

Nuo naujųjų brangs pašto paslaugos

Nuo sausio 1 d. įsigaliojant naujiems universaliosios pašto paslaugos (UPP) tarifams, gyventojams brangs siuntinių ir korespondencijos siuntimas tiek į užsienį, ...
2024-12-29
Skaityti daugiau

ELTA

Seimas patvirtino 2025 metų valstybės biudžetą

Ketvirtadienį Seimas priėmė kitų metų valstybės biudžeto projektą. Jį pasirašyti dar turės šalies vadovas Gitanas Nausėda.„Už“ 2025-2027 metų šalies išlaidų ...
2024-12-19
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This