Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2023-11-28 |
Bendrovės „Klaipėdos nafta“ (KN) su partneriais planuojamam suskystinto anglies dvideginio (CO2) sugaudymo ir tvarkymo projektui Lietuvoje ir Latvijoje Europos Komisija (EK) suteikė bendrą interesą atitinkančio projekto (angl. Project of Common Interst – PCI) statusą. Tai reiškia, kad projektas pripažįstamas didelės svarbos tarpvalstybiniu projektu, kuris prisidės prie Europos Sąjungos (ES) energetikos politikos ir klimato tikslų įgyvendinimo.
CO2 sugaudymo ir tvarkymo (angl. CCS – carbon capture and storage) projektą KN planuoja įgyvendinti kartu su Vokietijos kapitalo bendrovėmis „Akmenės cementas“ ir Latvijoje veikiančia „SCHWENK Latvija“ bei tarptautinėmis laivybos kompanijomis „Larvik shipping“ (LS) ir „Mitsui O.S.K. Lines“ (MOL). Įmonės pernai įsteigė „CCS Baltic Consortium“ konsorciumą, atliko projekto analizę, galimybių studiją ir pateikė projekto paraišką EK 6-ąjam PCI statusui gauti.
Projektu siekiama Lietuvoje ir Latvijoje sukurti anglies dvideginio sugaudymo ir saugojimo vertės grandinę, kuri apimtų pramonės sektoriuje susidarančio CO2 sugaudymą ir transportavimą antžeminiu ir jūros transportu į nuolatinio saugojimo vietas, potencialiai, Šiaurės jūroje. Tokiu būdų CO2 dujos būtų sugrąžintos į jų kilmės vietą.
„CO2 sugaudymas ir saugojimas yra svarbi šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų mažinimo ir pramonės dekarbonizacijos strategijos dalis. Tai yra svarbus įrankis stabdant klimato kaitos procesus ir švelninant jų padarinius, kartu nesužlugdant valstybėms reikšmingų industrijų. Mūsų su partneriais planuojamam projektui suteiktas PCI statusas tik patvirtina CO2 sugaudymo ir saugojimo infrastruktūros svarbą“, – pranešime pažymi KN vadovas Darius Šilenskis.
Pažymima, jog „Akmenės cemento“ ir „SCHWENK Latvija“ gamyklose Lietuvoje ir Latvijoje per metus iš viso galėtų būti sugaudoma apie 1.6 Mt CO2. Šios dujos būtų suskystinamos ir sausumos transportu gabenamos į KN skystųjų energijos produktų terminalą Klaipėdoje. Iš pastarojo suskystintos CO2 dujos specialiais laivais toliau būtų gabenamos į tam pritaikytas nuolatinio saugojimo vietas Europoje. Dėl konkrečių vietų kol kas dar nėra nuspręsta, tačiau saugiam sugaudyto CO2 laikymui dažniausiai naudojamos nutolusios dujų saugyklos jūroje, kurios pasižymi reikiamais geologiniais ypatumais, pavyzdžiui, didžiulį potencialą turinti Šiaurės jūra.
Šiuo metu Lietuvoje, kaip ir kaimyninėse Lenkijoje ar Latvijoje, draudžiamas anglies dioksido saugojimas žemės gelmėse. Todėl įmonėms, kurioms sudėtinga pasiekti dekarbonizacijos tikslus tik efektyvinant savo veiklos procesus, CO2 sugaudymas ir tvarkymas, eksportuojant sugaudytą anglies dvideginį į tam dedikuotas nuolatinio saugojimo vietas, gali tapti svarbia kompleksinių priemonių dalimi.
Planuojama sukurti anglies dvideginio sugaudymo ir tvarkymo vertės grandine galės naudotis ne tik projektą inicijuojančios įmonės, bet ir kitos regiono bendrovės, kurioms aktualu siekiant klimato kaitos tikslų sumažinti savo CO2 emisijas. Dėl to projektas yra svarbus tiek Baltijos regionui, tiek ir Europai – šalims padės vykdyti savo įsipareigojimus klimato srityje.
KN ilgalaikėje veiklos strategijoje yra numatyta iki 2030 m. iš viso investuoti apie 300 mln. eurų. Virš 45% šių kapitalo investicijų iki 2030 m. bus skirtos sukurti naujų energijos rūšių krovos ir saugojimo infrastruktūrai ir kompetencijoms, didinti visų vykdomų veiklų tvarumui ir mažinti emisijoms.
Parašykite komentarą