Jūra: duodanti ir atimanti

Laiškai iš jūros
Avatar photoAtvira Klaipėda
2021-01-14

Lietuvos jūrų muziejus antrojo karantino metu siūlo lankytojams ir gerbėjams neapleisti jo ir lankytis virtualiai tinklalapyje www.muziejus.lt bei socialinėse „Facebook“, „Instagram“ paskyrose. Čia, o kartu ir interneto dienraštyje „Atvira Klaipėda” nuolat publikuojami įdomūs faktai.

Šįkart muziejus pasakoja apie su Klaipėda susijusias laivų katastrofas, kurios, deja, bet yra neatsiejama laivybos dalis.

Jūros bangos pasiglemžė ne vieną su Klaipėda susijusį laivą. Iki šiol mažiausiai žinota apie XVIII a. laivų katastrofas. Tai neįprasta, nes būtent XVIII a., dėl išaugusios prekybos mediena, Klaipėdos uoste suintensyvėjo laivų eismas. Daugiau laivų – daugiau ir katastrofų.

Išanalizavus Londone leisto periodinio leidinio „Lloyd‘s List“ numerius (iki 1800 m.), surasta beveik 200 įrašų apie laivų, susijusių su Klaipėda, katastrofas. Analizuojant leidinį, nustatyti ne tik avarijas patyrusių laivų pavadinimai, bet ir įdomios incidentų aplinkybės.

1777 m. pavasarį, per audrą prie Klaipėdos buvo prarasti 9 burlaiviai: APOLLO, plaukęs iš Londono į Klaipėdą su balastu, pilno apiburinimo laivas CAROLINA, plaukęs iš Londono į Sankt Peterburgą su balastu, šniava SPENCER, plaukusi iš Londono į Klaipėdą su balastu, burlaivis TWO BROTHERS, 1 švedų laivas ir dar 4 laivai nenurodytais pavadinimais.

1785 m. balandžio–gegužės mėn. iš Lito (Škotija) į Klaipėdą su balastu atplaukusį burlaivį JENNY uoste suspaudė ledas ir šis nuskendo. Tiesa, vėliau laivą pavyko iškelti ir jis rugpjūčio mėn. grįžo į Litą su medienos kroviniu.

1785 m. liepos 19 d. prie Danijos krantų su švedų laivu susidūrė iš Klaipėdos plaukęs škotų burlaivis. Smūgis nulaužė priekinį stiebą, o pats laivas per 5 minutes buvo užlietas vandeniu. Laivas liko plūduriuoti vandens paviršiuje, nes jo triumuose buvo prikrauta klaipėdietiškos medienos.

1785 m. rudenį, tikriausiai per didelę audrą, Švedijos pakrantėje netoli Varbergo stipriai nukentėjo arba buvo prarasta apie 10 laivų. Tarp jų – du olandų burlaiviai, plaukę iš Klaipėdos į Delfzeilį (Olandija) ir burlaivis HOPE, plaukęs iš Klaipėdos į Kerkoldį (Škotija).

1787 m. gruodžio pradžioje prie Britanijos krantų burlaivis BELLONA, plaukęs iš Klaipėdos į Londoną, rėžėsi į burlaivį TYNE. Dėl pažeistos galinės dalies, į laivą pradėjo veržtis vanduo. Įgula evakavosi į TYNE ir nukeliavo į Niukaslą. Be įgulos plūduriuojančią BELLONĄ jūroje aptiko burlaivis UNION, kuris ją partempė į Skarborą.

Straipsnį šia tema, Lietuvos kultūros tarybai skyrus individualią stipendiją, rengia Jūrų muziejaus istorikas Daumantas Kiulkys. Visas straipsnis bus publikuojamas muziejaus metraščio „Po muziejaus burėmis. Muziejininkų darbai ir įvykių kronika“ VII numeryje.

Žymos: |

Komentarai:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Miestas, Svarbu

Penkeri metai klaidžiojimo Smiltynės miškuose

Siekdama, kad Smiltynei būtų suteiktas kurortinės vietovės statusas, Klaipėdos savivaldybė jau kelerius metus nesugeba parengti jos miško parko takų techninio ...
2024-12-17
Skaityti daugiau

Švietimas

„Aš neabejingas, o Tu?“

Pirmadienį prasideda kasmetinis Lietuvos jūrų muziejaus Delfinų terapijos centro ir Klaipėdos universiteto kartu su socialiniais partneriais organizuojamas festivalis moksleiviams „Aš ...
2024-12-02
Skaityti daugiau

Aplinkosauga

Rudeninis ruoniukas sugrįžo į Baltiją

Penktadienį, šviečiant švelniai rudens saulei, atgal į gimtąją Baltiją sugrįžo spalio pradžioje gydymui į Lietuvos jūrų muziejų atgabentas ruonis. Per ...
2024-11-29
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This