Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2020-11-19 |
Per Seimo rinkimus paaiškėjo, kad visų blaivaus mąstymo ir nesupuvusio vertybių rinkinio politologų ir žurnalistų amžiams palaidota Darbo partija (DP) ne tik kad pateko į Seimą, bet pateko ir į Lietuvos TOP3 partijų sąrašą, surinkusi beveik 10 proc. siekiantį rinkėjų palaikymą.
Kritiškesni vertintojai tuoj atkreipė dėmesį, kad nors vieno asmens – Viktoro Uspaskich – partija pelnė nemažą rinkėjų pasitikėjimą, į antrą turą vienmandatėse pateko tik 2 partijos nariai. Palyginimui: konservatorių 55, valstiečių 32, socialdemokratų 12, Laisvės partijos 12, liberalų sąjūdžio 9, socbebrų 4, net tomašenskio būrelis, nesurinkęs 5 palaikymo procentų, kad patekti į Seimą, turėjo 4 narius (įskaitant dvi jau laimėjusius pirmame ture kandidatus).
Ką Jums tai sako? Turbūt tai, kad jei ne Uspaskicho išraiškingi mostai, tekstai ir gausus pabarstymas auksu, šios partijos likę nariai būtų sudominę rinkėjus tik tiek, kad ji, kaip ir Tomaševskio būrelis, būtų rinkėjų palikta prie įėjimo.
Apžvalgininkai, vertindami tokios teistų bičų grupės sėkmę, kaip vieną iš svarbių veiksnių paminėjo 1,8 mln. eurų, kuriuos Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) šią vasarą įteikė, patvirtinusi sprendimą, kuriuo (DP) grįžo prieš dešimtmetį skirta, bet partijos sąskaitos dėl „juodosios buhalterijos“ bylos taip ir nepasiekusi 1,8 mln. eurų dotacija.
Įsivaizduojate, ką galima padaryti su 1,8 mln. eurų per pusmetį? Ogi užkurti tokią viešųjų ryšių kampaniją, kuri leisgyvę teistą partiją paverstų geidžiama įstatymų leidėjos teises turinčia organizacija, kurią kaip geriausiai tinkančią šalies įstatymų leidybai pasirinktų per 100 tūkstančių balsavimo teise pasinaudojusių lietuvių.
Kodėl užkliuvo tie 1,8 mln. eurų? Paprasčiausiai nesenai teko susipažinti su vienos klaipėdiečių mokesčiais išlaikomos savivaldos įstaigos vadovės veiklos už 2019 m. ataskaita, kuri sukėlė daug klausimų, o tos įstaigos metinis biudžetas sudaro analogišką sumą – 1,8 mln. eurų.
Pasvarstykite, jei partija su 1,8 mln. eurų pagalba gali įtikinti tiek daug žmonių, kad darbiečiai bus geriausi Lietuvos laivo kapitonai, ką su analogiška suma gali nuveikti įstaiga, siekianti įtikinti Klaipėdos miesto (tik) gyventojus įsitraukti į realias sveikatos stiprinimo veiklas – mankštas, maitinimosi įpročių ir sveikos gyvensenos įgūdžių formavimą.
Įstaiga, apie kurią noriu Jums papasakoti, tai Klaipėdos miesto savivaldybės biudžetinė įstaiga (BĮ) Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuras. Iš principo tai mūsų, klaipėdiečių, susimestais bendrų reikalų sprendimui skirtais pinigais išlaikoma organizacija.
Įstaigos vadovė Jūratė Grubliauskienė valdo net 104 darbuotojų kolektyvą. Jos tikslas – gerinti gyventojų sveikatą, siekiant sumažinti gyventojų sergamumą ir mirtingumą, ką jie turi daryti teikdami nemokamas sveikatos stiprinimo paslaugas miestiečiams. Prieš aptariant, kaip Sveikatos biurui sekasi tą daryti, įvertinkime, ar ir kiek stipriai tokia veikla aktuali mūsų visuomenei.
Spręskite patys (duomenys iš Vyriausybės strateginio analizės centro suformuotos 2020 m. analizės „Senstanti Lietuvos visuomenė“):
Lietuvos vyrai – tikriausi Europos džentelmenai. Darbščiai dirba mokėdami vienus didžiausių ES mokesčių darbo pajamoms, o tada, pora metelių kukliai pavalgę iš sunešto pensijų fondo, palieka moterims visą dešimtmetį nelabai dosnios, bet užtikrintos finansais našlystės.
Įvertinus visą šią informaciją, akivaizdu, kad mūsų visuomenei yra svarbu sveikiau maitintis ir daugiau judėti, kad ilginti sveiko gyvenimo trukmę ir gerinti savijautą per socialinio aktyvumo ir emocinės būklės gerinimą. Statistiniai duomenys rodo, kad esama ryšio tarp asmens sveikatos būklės ir jo gaunamų pajamų, todėl tikėtina, kad vystantis Lietuvos ekonomikai ir didėjant aukštesnes pajamas gaunančių vyresnio amžiaus žmonių grupei, sveikatos būklės vertinimas 65+ amžiaus grupėje gerės.
Tačiau pajamų dydis – aspektas, kuris tikrai nepriklauso nuo mūsų analizuojamo Sveikatos biuro veiklos. Jo poveikio sritis – geresnė mūsų visų fizinė ir psichinė sveikata.
Pripažįstant, kad visos savivaldybių vykdomos veiklos yra reikalingos gyventojų poreikiams ir interesams tenkinti, svarbu įvertinti, kokią vertę kuria biudžetinė įstaiga Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuras (toliau tekste – Sveikatos biuras).
Sveikatos biuras vadovė J. Grubliauskienė, siekdama pateisinti vien pernai išleistus 1,8 mln. eurų, savo veiklos ataskaitoje nurodo, kad „per 2019 m. įgyvendino 7477 veiklų, kuriose dalyvavo 210‘916 dalyviai“. Įspūdinga. Jei paskaitose apie maistą ir mankštose po atviru dangumi būtų sudalyvavę visi klaipėdiečiai, daliai jų vis tiek būtų tekę klausytis paskaitos antrą kartą. Jūs dalyvavote? Ne? Be reikalo. Įvertinus šios įstaigos bendrą metinį biudžetą, kiekvieno veiklų dalyvio valanda, net jei tikėti ataskaitos išpūstais skaičiais, kainavo mums visiems 8,5 eurų. Padalinus iš realaus „paslaugų“ gavėjų skaičiaus, spėju, gautume, kad vienam laimingajam mankštos darytojui ar laiško su naudinga informacija apie sveiko gyvenimo būdo naudą gavėjui kiekvienas toks laiškas ar mankšta kainavo 50 eurų. Ar mes, miestiečiai, norime išlaikyti tokią įstaigą?
Su tuo „biuru“ ir jo per metus eikvojamu 1,8 mln. eurų, nukreiptu į dalies išvardintų problemų sprendimus, racionaliu panaudojimu yra problemų. Ši viešojo sektoriaus įmonė, išlaikoma iš mūsų visų suneštų mokesčiais lėšų, įkurta tam, kad tenkintų bendrųjų reikalų dalį, veikia netinkamai. Šiai įstaigai vadovauti piliečių vardu veikiantis meras pasamdė netinkamą vadybininką, nemokantį planuoti ir skaičiuoti. Paaiškėjo, kad įstaigos vadovė ir, kaip sakė interviu pati J. Grubliauskienė, jos ataskaitą tikrinę net 3 pagalbininkai, netinkamai skaičiavo 2018 ir 2019 m. veiklos rezultatų pokyčio procentinę išraišką. Jų naudotos formulės ir jos pritaikymo nesuprato net KU Jūrinių tyrimų instituto matematikos mokslininkai:) Tačiau tai neužkliuvo ataskaitą vertinusiems merui ir tarybos nariams.
Derėtų pakeisti vadovą į gebantį nustatyti veikimo prioritetus, suplanuoti priemones ir finansavimą, kontroliuoti vykdymą ir galiausiai skaidriai pristatyti pasiekimus. Reikia vadovo, kuris, vertindamas kas metus pateikiamą „Visuomenės sveikatos stebėsena Klaipėdos miesto savivaldybėje“ gebėtų prisiimti atsakomybę spręsti šioje ataskaitoje įvardintas miesto problemas orientuodamasis ne tik į mankštų vedimą ir dietų sudarymą, skaičiuodamas jų viešus skelbimus perskaičiusius žmones, bet ne realiai veiklose dalyvavusius, bet ir į kitas šioje ir kitose ataskaitose įvardintas problemines sritis:
Ne visos šios programos, jų priemonės ir rezultatai būtų tiesioginė „Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuras“ atsakomybė. Dėl dalies inicijavimo Sveikatos biuras gali kreiptis į valstybės institucijas. Gali, o ir įgaliojimus turi. Tik va ar žino kaip ir nori? Kol kas biuras veda brangias mankštas ir sudarinėja dar brangesnes dietas tik popieriuje atspindėtiems paslaugų vartotojams.
Siūlau palaikyti KBA ir prisijungti trumpam vizitui pas merą, priėmusį į darbą Biuro vadovą, sprendimo aptarimui. Galimos temos būtų Biuro veiklos išlėtimas ir finansavimo, orientuoto į rezultatus, tvarkos įvedimas.
Redakcijos pozicija nebūtinai sutampa šio teksto autoriaus nuomone
Parašykite komentarą