Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2020-10-15 |
Neseniai dalinę pergalę dėl Klaipėdos baseino viešųjų pirkimų sankcijos teisme pasiekusi uostamiesčio savivaldybė ketvirtadienį išgirdo analogišką verdiktą jos inicijuotoje byloje dėl naujų autobusų, skirtų jos valdomai įmonei Klaipėdos autobusų parkas (KAP), konkurso.
Vilniaus apygardos administracinis teismas, išnagrinėjęs Klaipėdos savivaldybės administracijos skundą dėl Centrinės projektų valdymo agentūros priimto sprendimo už viešojo pirkimo procedūrinius pažeidimus pritaikyti 10 proc. dydžio finansinę korekciją, pripažino, kad pažeidimai pirkimo metu buvo padaryti, tačiau finansinę korekciją sumažino perpus – iki 244 218,7 Eur.
2018 m. Klaipėdos miesto savivaldybės administracija įgaliojo KAP atlikti atviro konkurso procedūras. Šiam pirkimui buvo naudojamos ES lėšos. Pirkimo procedūros metu buvo pakeistos kelios techninės specifikacijos sąlygos: kad variklis užvedamas start/stop jungikliu arba užvedimo raktu (ankstesnėse sąlygose buvo nurodytas tik start/stop jungiklis) ir kad transporto priemonės rida turi būti ne didesnė kaip 6 000 km (ankstesnėse sąlygose buvo 1 000 km).
Centrinė projektų valdymo agentūra už pirkimo vykdymo metu pakeistus techninius parametrus pritaikė 10 proc. dydžio finansinę korekciją – 488 437,4 Eur. Tokią sumą Klaipėdos miesto savivaldybės administracijai reikėtų grąžinti šiai agentūrai.
Savivaldybės administracija tokį sprendimą apskundė teismui.
„Tikrai skųsime šį sprendimą, nes tai ne tik finansų, bet ir teisingumo principų reikalas: negalima pridengiant formaliais teisės aktų pažeidimais bloginti sąlygų klaipėdiečiams. kai tikrintojai kalba apie pažeidimus, aš užduodu paprastą klausimą: kam padaryta žala? Ir atsakymo nerandu. Mūsų žiniomis, negauta nė vieno šiame pirkime dalyvavusio tiekėjo pretenzija, iš Viešųjų pirkimų tarnybos irgi nėra pastabų. Nauji ekologiški autobusai per metus į Klaipėdos orą išmeta 100 tonų mažiau teršalų, klaipėdiečiai ir miesto svečiai kvėpuoja švaresniu oru, važiuoja komfortišku viešuoju transportu. Bet tikrinančios institucijos ekspertai lygioje vietoje sugeba įžvelgti menamą pirkimo procedūrų pažeidimą ir atima 10 procentų viso projekto vertės. Paprasčiau tariant, iš Klaipėdos atimami du ekologiški autobusai, švaresnis oras ir kelionės komfortas“, – dar liepą sakė Gintaras Neniškis, Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorius.
„Paskelbus pirkimą pačių tiekėjų prašymu bei laikydamiesi skaidrumo bei atvirumo principų pataisėme techninę klaidą, nepastebėtą konkurso sąlygų rengimo metu, – techninės specifikacijos punktą, numatantį, kad nauja transporto priemonė laikoma tokia, kuri yra nuvažiavusi ne daugiau kaip 6000, o ne iki 1000 kilometrų. Tai reglamentuoja Lietuvos Respublikos teisės aktai. Be to, pristatant autobusus į Lietuvą iš gamintojų valstybių tenka įveikti didesnį nei 1000 kilometrų atstumą. O kitą punktą papildėme dviem žodžiais, kad variklis gali būti užvedamas ne vien start/stop jungikliu, o ir užvedimo raktu. Eksploatacine prasme – tai lygiavertis sprendimas, kartu ir mažareikšmis, nesukuriantis jokios vertės, tad net nevertas diskusijos. Noriu priminti, kad projektu siekiama mažinti viešojo transporto sukeliamą aplinkos taršą, todėl įsigyti ekologiški suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai. Bet kartu keliu klausimą, ar aplinkos taršą mažina raktelis arba mygtukas?“, – savo ruožtu tada aiškino Vaidas Ramanauskas, KAP generalinis direktorius.
Pasak jo, nė vienas iš dviejų pakoreguotų punktų nekėlė papildomų, naujų reikalavimų, tad pastarųjų ir nekvestionavo gamintojai ar autobusų tiekėjai. Tačiau tikrintojų teigimu, atlikus įvardintas techninių specifikacijų korekcijas, pirkimą reikėjo pratęsti arba nutraukti ir skelbti iš naujo.
Savivaldybės skundą išnagrinėjusi Viliaus apygardos teismo kolegija, kurią sudarė teisėjai Ernestas Spruogis, Violeta Petkevičienė ir Jovita Einikienė, konstatavo, kad nustatytas pažeidimas negali būti laikomas formaliu, nes pirkimo sąlygose buvo pakeisti prekių techniniai parametrai – taip buvo pakeisti pačios prekės parametrai, o prekė yra esminis pirkimo sutarties elementas. Be to, esą buvo pažeisti skaidrumo ir lygiateisiškumo principai, nes ne visiems potencialiems tiekėjams buvo išviešinti techninės specifikacijos pakeitimai, nepratęstas pasiūlymo teikimo terminas.
Teismo vertinimu, techninių specifikacijų pakeitimas yra rimtas pažeidimas, tačiau būtina įvertinti tai, kad šioje byloje tik labai maža dalis visos autobusų techninės specifikacijos dalies buvo pakeista, o naujosiose Europos Komisijos taisyklėse 10 proc. korekcija taikoma kitais atvejais. Tad, teismo nuomone, šiuos atveju turėtų būti taikoma minimali 5 proc. finansinė korekcija – savivaldybė turi grąžinti 244 218,7 Eur.
Šis teismo sprendimas dar gali būti skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Ar tai bus daroma G. Neniškis ketvirtadienį teigė dar negalintis pasakyti – esą reikia susipažinti su teismo sprendimu, teisininkai turi įvertinti jo argumentus.
Naujieji MAN autobusai buvo įsigyti vykdant projektą „Klaipėdos miesto viešojo transporto atnaujinimas“, kuris finansuotas iš ES struktūrinių fondų bei Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos lėšų. EURO 6 ekologinį standartą atitinkantys ir suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomi 8 standartiniai bei 10 prailgintų žemagrindžių autobusų Klaipėdoje kursuoja nuo praėjusių metų rugsėjo.
Jau nebejuokinga. Klaipėdos savivaldybėje lesyklų tik daugėja. Kur pinigus dėsit, ponai?